بستن

گزارش بازار هفته جاری دربورس تهران 


  به گزارش پرشین تحلیل ، شاخص کل بورس 340 واحد صعود کرد و به رقم 75368 واحد رسید . نمادهای وبملت با 76 واحد ، مپنا با 61 واحد و وپاسار با 60 واحد بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای پارسان با 49 واحد و وغدیر با 22 واحد بیشترین تاثیر منفی را شاخص بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم 382.9 میلیارد تومان رسید که نماد و بملت با 74 میلیارد تومان بیشترین ارزش معامله را از آن خود کرد .

در بازار فرابورس نیز ، شاخص ایفکس 3 واحد صعود کرد و به رقم 860 واحد رسید . نمادهای پترول ، مارون و ذوب بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای جم ، زاگرس و وخاور بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشتند .

امروز نیز شاخص کل بورس روی خوشی به سهامداران نشان داد . اکثر کارشناسان اخبار خوبی که از مذاکرات به گوش می رسد را علت این رشد در بازار سرمایه اعلام کرده اند . البته در این بین نگرانی های جدید برای اقتصاد پیدا شده است که از آن می توان به کاهش قیمت اونس جهانی و تقویت دلار در برار سایر ارز های جهانی عنوان کرد . همان طور که در جریانید قیمت اونس با قیمت نفت همگرایی دارد و در نتیجه سبب کاهش قیمت نفت در بلند مدت خواهد شد که این موضوع نمی تواند نشان خوبی برای آینده اقتصاد ایران باشذ .

بازار سرمایه دو روز به علت ایام عزاداری امام حسین تعطیل می باشد ما نیز از همین جا مراتب تسلیت خود را اعلام می دارید . برای روز چهارشنبه بازاری نوسانی و سبز رنگ دور از انتظار نیست .




مهم ترین اخبار اقتصادی


در خبری شنیدم که دولت برای خروج غیر تورمی از رکود ابلاغیه ای صادر کرده است ، در جدیدترین مصوبات در این خصوص، هیئت دولت با تصویب مصوبه ای مهم، وزارت امور اقتصادی و دارایی را موظف کرده است در راستای اجرای کامل سیاست های دولت برای خروج غیرتورمی از رکود، تکالیفی را با رعایت قوانین و با استفاده از اعتبارات مصوب اجرا کند.مهمترین بندهای ابلاغیه جدید دولت را می‌توان شامل طراحی اوراق بهادار با پشتوانه وام‌های رهنی و غیررهنی به منظور استفاده بانک‌ها و موسسات اعتباری، تقویت بازار ثانویه اوراق بهادار از طریق معامالات اختیار معامله بر روی سهام، ایجاد سازوکار تعیین نرخ سود شناور مصون از تورم برای اوراق بهادار دولتی و استفاده از بورس کالا برای فروش املاک و مستغلات بانک‌ها دانست.

در مورد بانک مرکزی ، مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصوبه‌ای نحوه انتصاب رئیس‌کل بانک مرکزی را تعیین تکلیف کرد. این اقدام به این جهت صورت گرفت که در برنامه پنجم به‌دلیل اختلاف‌نظر مجلس و شورای نگهبان این موضوع مسکوت مانده بود. پس از چند سال سکوت قانونی مجمع تشخیص برای حل این مساله از میان سه روش پیشنهادی مصوب کرد: رئیس‌کل بانک مرکزی با پیشنهاد وزیر اقتصاد، تصویب هیات دولت و حکم رئیس‌جمهور منصوب شود. تصمیمی که بازگشت به قبل از دوران برنامه چهارم به‌حساب می‌آید و از نظر برخی کارشناسان در تنزل جایگاه این بانک می‌تواند موثر باشد.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از تصویب جزئیات طرح «نحوه اداره بانک مرکزی» در این مجمع خبر داد؛ طرحی که بر اساس آن رئیس‌کل بانک مرکزی به پیشنهاد وزیر اقتصاد، تایید هیات‌وزیران و صدور حکم توسط رئیس‌جمهور، به مدت پنج سال تعیین می‌شود.

در خبری شنیدیم که ، تورم ایران ۶.۵ برابر متوسط جهانی است ، بانک جهانی از نرخ تورم ۲.۳ درصدی جهان در اوت ۲۰۱۴ خبر داد و اعلام کرد نرخ تورم ایران در این ماه ۱۴.۸ درصد بوده است.بانک جهانی در بخشی از جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت تورم در جهان پرداخته و متوسط نرخ تورم جهان در ماه اوت ۲۰۱۴ را نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۳ درصد اعلام کرده است.

و اما پیشنهاد وزیراقتصاد برای جبران کسری بودجه، وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در سال جاری با کسری بودجه روبرو نخواهیم شد، گفت: در صورتی که حساب صندوق توسعه ملی مشابه حساب ذخیره ارزی تلقی شود مشکل کسری بودجه سال ۹۴ حل خواهد شد. به نقل از خانه ملت، علی طیب نیا در پاسخ به این سوال که با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت آیا در سال جاری با کسری بودجه روبرو خواهیم شد؟ گفت: کسری بودجه ناشی از کاهش قیمت نفت نخواهیم داشت .وزیر اقتصاد و امور دارایی با بیان اینکه آثار کاهش قیمت نفت در آینده مشخص خواهد شد، گفت: قطعا در دولت در صورت تداوم کاهش قیمت نفت به نحوی برنامه ریزی خواهد شد که مشکل کسری بودجه در سال آینده حل شود.



مهم ترین اخبار سیاسی



جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با بیان این که مذاکرات هسته ای پیچیده و دشوار است اما به ثمربخش بودن مذاکرات با ایران امیدوار است.خبرگزاری های غربی اعلام کردند که وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه ای اختصاصی که از شبکه تلویزیونی بلومبرگ پخش شده گفته است که هنوز شکاف های نسبتا عمیقی در مورد مسائل مختلف وجود دارد.کری هشدار داده است که ایران نمی تواند از مسائلی مانند همکاری با ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای مقابله با گروه دولت اسلامی (داعش)، برای امتیازگیری در مذاکرات اتمی استفاده کند.

همان طور که روز گذشته اشاره کردیم قرار است دیدار سرنوشت‌ساز ظریف، کری و اشتون در هفته آینده صورت پذیرد. در آستانه دور نهایی و سرنوشت‌ساز مذاکرات هسته‌ای، سلطان نشین عمان باز هم در نقش میانجی، میزبان دیدار غیرمنتظره وزرای خارجه ایران، آمریکا و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزهای 18 و 19 آبان خواهد بود تا گره مذاکرات در روزهای پایانی ضرب‌الاجل 24 نوامبر (3 آذر) را باز کند. اتحادیه اروپا روز جمعه جدول زمان‌بندی ادامه مذاکرات هسته‌ای را منتشر و دیدار سه جانبه کری، ظریف و اشتون در مسقط را تایید کرد. پس از برگزاری این نشست سه‌جانبه، دور نهایی مذاکرات، 27 آبان (18 نوامبر) در وین برگزار می‌شود.

همچنین در حوزه داخلی شنیدم که قرار است ،رئیس‌جمهور هفته آینده عازم باکو شود ،رؤسای کمیسیون‌های مجلس آذربایجان در دیدار با هیأت پارلمانی ایران اعلام کردند که رئیس جمهوری اسلامی ایران اواخر هفته آینده به باکو پایتخت این کشور سفر می‌کند.هیأت پارلمانی ایران که به ریاست مؤید حسینی‌صدر به جمهوری آذربایجان سفر کرده، با «اسدالله ابراهیم‌اف» رئیس کمیسیون کشاورزی، هادی رجبلی رئیس کمیسیون تأمین اجتماعی و «شمس‌الدین» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کردند.

و در پایان شنیدیم که بانک ژاپنی در باره مذاکرات هسته ای هشدار داده است ، بانک نومورای ژاپن هشدار داد، اگر مذاکرات هسته ای بین ایران و آمریکا به نتیجه نرسد، بازار نفت باید در انتظار وارد شدن «یک ریسک سیاسی افزایشی مهم بر قیمت» باشد.به نقل از پایگاه اینترنتی سی ان بی سی، بانک نومورای ژاپن هشدار داد، اگر مذاکرات هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی به شکست بیانجامد، بازارها باید در انتظار وارد شدن «یک ریسک سیاسی افزایشی مهم بر قیمت نفت باشند.»



فلزات اساسی، دلار و سکه


در بازار های جهانی با توجه به تعطیلات پایان هفته قیمت فلزات اساسی تغییری نکرده است . دلار در محدوده قیمتی 3250 تومان داد و ستد شد و سکه به قیمت 909 هزار تومان معامله شد .

نوسان دست از سر بازارهای جهانی به‌طور خاص و بازار فلزات پایه به‌طور عام بر‌نمی‌دارد. آلومینیوم نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ چرا‌که این فلز گرانبها نیز یک سال اخیر، افت‌و‌خیزهای فراوانی پشت سر گذاشته است. ساختار و ماهیت بازار جهانی آلومینیوم در 10 سال اخیر به‌شدت تغییر کرده است.روز پنج‌شنبه گذشته، تصمیم فدرال رزرو برای متوقف کردن برنامه سیاست‌های انبساطی خود موسوم به تسهیل مقداری (Quantative easing ) بازارهای جهانی را دستخوش تغییرات عمده کرد که بازار فلزات از این امر مستثنی نبود؛ اما در میان این ریزش‌ها، آلومینیوم همچنان با رشد قیمت همراه بود و در حدود 2015 دلار معامله می‌شد.

براساس گزارش‌ها، در اواسط اولین ماه از سال جاری میلادی، قیمت آلومینیوم به پایین‌ترین رقم خود رسید و همچنین بیشترین میزان آن در اوایل ماه سپتامبر ثبت شد که بالاترین میزان در ۱۶ ماه اخیر بوده و دلیل آن شکل‌گیری کسری عرضه نسبت به تقاضا اعلام شده است. در آن زمان کاهش میزان ذخایر آلومینیوم در انبارهای تحت نظارت بورس لندن با حدود 10 درصد کاهش به پایین‌ترین میزان دو سال اخیر خود نیز فاکتور مهم دیگری در این رشد قیمتی بود. با آغاز ماه مه سال جاری میلادی، بهای آلومینیوم با تغییر در روند خود روبه‌رو‌ شد و در مسیر رشد گام برداشت.





در گروه های مختلف چه خبر بود ؟



در گروه بانکی ، شاهد معاملات مثبت و پر حجم در اکثر نمادها بودیم ، نمادهای چون ، وگردش ، وانصار ، وزمین و وپاسار با افزایش تقاضا همراه شدند و توانستند در آستانه قیمت خود معامله شوند . وبملت در حدود 330 میلیون ار سهامش داد و ستد شد و با اقبال خوبی ار طرف سهامداران همراه شد . وبصادر نیز 239 میلیون از سهامش مورد معامله قرار گرفت .

در خبری شنیدیم که ، پست بانک ایران، بانک عامل وزارت ارتباطات شد مجوزهای مربوطه در این راستا از وزارت امور اقتصادی و دارائی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دریافت شده و از این پس همه عملیات بانکی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت ها و سازمان های تابعه از طریق پست بانک ایران انجام می‌گیرد.

در خبری شنیدیم که ، مدیرعامل بانک صادرات مدیر ارشد ارتباط گستر معرفی شد، در دهمین سمپوزیوم بین‌المللی روابط عمومی که با حضور جمع کثیری از مدیران روابط عمومی سازمان‌ها و نهادها، استادان دانشگاه، صاحب‌نظران و کارشناسان برگزار شد، مهندس پیشرو، مدیرعامل بانک صادرات ایران به‌عنوان مدیر ارشد ارتباط گستر معرفی شد.به گزارش روابط عمومی بانک صادرات ایران در دهمین سمپوزیوم بین‌المللی روابط عمومی که ٦ و ٧ آبان‌ماه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، مهندس پیشرو مدیرعامل این بانک به علت ارتقای ارتباطات درون و برون سازمانی، تقویت و افزایش همبستگی و همدلی در بین کارکنان و تعامل سازنده و مطلوب با بیرون از سازمان و رسانه‌ها به‌عنوان مدیر ارشد ارتباط گستر معرفی و با اهدای لوح از وی تقدیر شد.

در گروه ساختمانی روند معاملات مثبت بود و نمادهایی چون وساخت ، ثاباد ، کرمان و ثشرق با صف خرید همراه بودند . سایر نمادها نیز معاملات مثبتی را پشت سر گذاشتند . در مرود این گروه لازم به ذکر است که مجامع عمومی سالیانه برای تصویب صورت های مالی سال 93 در ماه آینده برگزار خواهد شد .

در گروه پتروشیمی و شیمایی ، معاملات کم حجم و کم رمقی را نظاره کردیم . اکثر نمادها در محدوه صفر تابلو و نوسانی معامله شدند . تاپیکو 16 میلیون از سهامش معامله شد و به قیمت 277 تومان رسید .

و اما خبری شنیدیم در مورد احتمال کاهش قیمت پایه پتروشیمی‌ها، قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا را باید یکی از مهم‌ترین‌ قیمت‌های خام در بازار داخلی دانست که می‌توان از آن به‌عنوان سنگ بنای قیمت‌گذاری محصولات پلیمری یاد کرد. پس از مصوبه دولت مبنی بر آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا در تیرماه، شرکت ملی صنعت پتروشیمی با محوریت دفتر صنایع تکمیلی مکلف به تعیین قیمت پایه این قبیل محصولات در بورس کالا شد. خروجی این رویکرد افزایش نزدیک به 10 درصدی قیمت‌های پایه در بورس کالا بود که در ابتدا با جهش قیمت‌ها در بازار آزاد آغاز شد و سپس به بازگشت ثبات و منطقی‌تر شدن حجم تقاضا، بهبود معاملات و کاهش واسطه گری بین بورس و بازار انجامید.مدیرکل دفتر صنایع تکمیلی شرکت ملی پتروشیمی گفت: با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی و افزایش قیمت دلار، سیاست‌ها در این مسیر قرار گرفت تا از افزایش قیمت در تابستان جلوگیری شود که در چارچوب تلاش دولت برای خروج غیرتورمی از رکود و همچنین تلاش برای افزایش رشد اقتصادی و بسته خروج از رکود دولت قابل ارزیابی است. از سویی انسجام یافتن روند صادرات محصولات پتروشیمی نیز داده‌ای است که می‌توانست هم بر عملکرد بازار داخلی تاثیرگذار باشد و هم به افزایش تزریق ارز به بازار داخلی کمک کند. او افزود: این موارد تاکنون به‌صورت کامل نتوانسته بازار داخلی را به ثبات و انسجام لازم برساند.

در گروه خودرویی و قطعه ساز ، شاهد معاملات متعادل بودیم ، برخی نمادها را مثبت و برخی نمادها را منفی دنبال کردیم . نمادهای خپویش ، خفنر ، خزامیا و خگستر از جمله نمادهایی بودند که با افزایش تقاضا همراه شدند .

از زمستان سال گذشته همزمان با لغو تحریم صنعت خودرو ایران، خودروسازان توانستند تیراژ خود را افزایش دهند تا جایی که هم‌اکنون با رشد خوبی در مقایسه با سال قبل، روبه‌رو هستند.این در شرایطی است که نقش اصلی در این صعود پس از تحریم را قطعه‌سازان ایفا کردند، چه آنکه با تامین قطعات موردنیاز خودروسازها، پایه‌گذار رشد سه برابری تیراژ شدند.نگاهی به آنچه طی دو سال گذشته (سال‌های تحریم مستقیم خودروسازی) بر زنجیره صنعت خودرو کشور (قطعه‌سازی و خودروسازی) رفته است، نشان می‌دهد که پس از تحریم مستقیم خودروسازی ایران از سوی غربی‌ها، تولید به شدت افت کرد و از آن سو قیمت نیز افزایش یافت. آن طور که کارشناسان عنوان می‌کنند، یکی از دلایل مهم افت تولید خودروها، کاهش شدید نقدینگی خودروسازان و در نتیجه ناتوانی آنها در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان بود، چه آنکه سبب شد شرکت‌های قطعه‌ساز نتوانند قطعات موردنیاز را تامین کنند. حالا هم آن‌طور که قطعه‌سازان می‌گویند، نه وزارت صنعت و نه خودروسازها هیچ‌کدام برنامه‌ای ضربتی (مانند آنچه در حوزه تولید رخ داد) برای رشد کیفی خودروهای داخلی ندارند و با این حساب، این پرسش پیش می‌آید که آینده صنعت خودرو کشور در حوزه کیفیت چه خواهد شد؟ بدون شک اگر قرار به رشد کیفی خودروهای داخلی باشد، راه آن از مسیر قطعه‌سازی می‌گذرد، اما گویا این راه چندان هموار نیست و نه قطعه‌سازان برنامه خاصی برای عبور از موانع و مشکلات کیفی دارند و نه خودروسازها.

در گروه پالایشگاهی ، شسپا با تکرار سود 3469 ریالی در عملکرد 6 ماهه موفق به پوشش 41 درصدی بودجه خود شده است . شسپا 52 درصد از بودجه تولیدی خود را پوشش داده است ولی تنها توانسته است که 42 درصد فروش را محقق نماید .

خبری شنیدیم که مذاکرات ایران و پاکستان برای صادرات گاز ادامه دارد، مدیر‌عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران از تمایل دوطرف ایران و پاکستان برای اجرایی شدن خط لوله‌ ای‌پی (IP ) خبر داد و گفت: مذاکرات بین دو کشور برای صادرات گاز ایران به پاکستان ادامه دارد. علیرضا کاملی با اشاره به سفر هفته گذشته هیات پاکستانی به تهران تصریح کرد: در این سفر دو کشور برای اجرایی شدن این خط لوله تاکید کردند و قرار شد مذاکرات میان دو کشور طبق روال گذشته ادامه پیدا کند.

و اما در مورد نمادهای متوقف شده این گروه ، علت توقف نمادهای فرابورسی (بیش از ٧ روز) و اقدامهای انجام شده و در حال پیگیری از سوی اداره نظارت بر ناشران فرابورسی اعلام شد .بر این اساس، پالایش نفت تهران با نماد شتران، که از تاریخ ٢٨ فروردین ماه ٩٣ به علت عدم ارائه پیش بینی سود هر سهم سال ٩٣ با سرمایه جدید(با توجه به افزایش سرمایه) و صورتهای مالی میان دوره‌ای ٣ ماهه منتهی به ٣١ خردادماه ٩٣ متوقف شده است که ارسال پیش بینی سود هر سهم سال ٩٣ با سرمایه جدید و ارائه صورتهای مالی میان دوره‌ای ٣ و ٦ ماهه سال مالی ٩٣، نماد این شرکت را بازگشایی خواهد کرد .شرکت پالایش نفت لاوان و پالایش نفت شیراز نیز به همین صورت بازگشایی خواهند شد .


گرد آورنده : irsanat.com :( پارسا یزدان )
تاریخ ارسال :  1393/8/12     
تعداد مشاهده :3792
ثبت نظرات شما کاربران محترم باعث بهبود مطالب سایت خواهد شد
نام و نام خانوادگی : الزامی
تلفن/ایمیل :
نظر شما : الزامی
کد امنیتی :

الزامی


دیگر مطالب مرتبط با موضوع : اخبار بورس


جهت دیدن مطالب بیشتر کلیک کنید             
آخرین مقالات ارسالی
مطالب تصادفی


دستگاه تی دی اس متر(TDS)

دستگاه پی اچ متر دیجیتال

هدایت سنج آب,EC متر

فتومتر پرتابل دیجیتال

دماسنج دیجیتال

مولتی متر دیجیتال

ph متر خاک

ph متر، ph سنج

Tds متر

آمونياك سنج

سنسور ph سنج ، پراپ ph سنج

EC متر ، EC سنج

ph سنج هانا ، تستر ph هانا

رفرکتومتر ، قند سنج

EC/TDS متر ، هدایت تی دی اس سنج

EC/TDS/PH متر ، تستر های مولتی پارامتر آب

ترازو آزمایشگاهی

اکسیژن متر آنلاین

پی اچ ph سنج آنلابن

هدایت و تی دی اس سنج آنلاین ،EC/TDS تابلویی انلاین

اکسیژن سنج DO متر آنلاین تابلویی

محصولات شرکت آدوا ADWA -ADWA

تجهیزات کنترل و اندازه گیری آنلاین

کلر سنج

فروش فوق العاده تجهیزات آنلاین تابولویی

محصولات شرکت ای زد تایوان AZ

فلکسی تستر، کلر، کلراید، سختی، سختی کلسیم، مس، روی،سیلیسم



فروشگاه ایران صنعت ،بررسی انتخاب و خرید آنلاین

فروشگاه ایران صنعت در سال 1388 تاسیس گردید، که مفتخر است ، با عرضه محصولات ابزاردقیق ، برق الکترونیک ، ابزارآلات و تجهیزات صنعتی در سراسر کشور با بهترین کیفیت و قیمت رقابتی در خدمت هموطنان گرامی باشد .
ENAMAD logo-samandehi

آدرس : کرج چهار راه کارخانه قند به سمت میدان هفت تیر خیابان پناهی کوچه پناهی 1 پلاک 61 ساختمان اهورا واحد یک
شماره تلفن : 02691300551
شماره همراه : 09106978820 واتساپ ، تلگرام ، ایتا ، روبیکا ، ای گپ روی این شماره می باشد
شماره نمابر : 30008666850361
افراد آنلاین: 55
تاریخ :1403/2/28
پرداخت آنلاین شبکه اجتماعی یوتیوب اینستاگرام شبکه اجتماعی فیس بوک

تمامي كالاها و خدمات اين سایت، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه میاشند و فعاليتهاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به ایران صنعت میباشد.